تاریخچه مجتمع فرهنگی تربیتی آموزشی حوزه های علمیه (مفتاح)

تاریخچه
قبل از خریداری مجتمع مفتاح، مجموعه ای به مقدار ۱۲ هکتار مستثنیات بوده که دارای ۵ حلقه چاه و ۳ رشته قنات و ۳ عدد چشمه و ۸ عدد استخر ذخیره آب جهت آبیاری و ۱۷۷ هکتار اراضی ملی در اختیار شرکت گلابدره جهت ارغوان کاری بوده که دارای تاسیسات لوله کشی آب قطره ای، تانکر های ذخیره جهت آبیاری ارغوانها و حدود ۱۱ هزار درخت های مثمر شامل درختان هلو،گردو، گلابی، گیلاس، آلبالو، توت و … بوده است. فعالیت شرکت در بخش کشاورزی بوده و اکنون نیز همین روال با رویکرد توسعه از سنتی به صنعتی در حال تبدیل است.


چرا مفتاح

آغاز یادگیری از بدو حیاط بشر بعضا همراه با اراده و بخشی بی اراده اتفاق می افتد و عوامل گوناگون در این مسئله موثر بوده و هست. بدیهی است روند یادگیری از منظر محیطی به یک فضای مطلوب نیازمند است ، تا با ایجاد روحیه ی شاداب و اخذ رضایتمندی از فضای آموزشی در دانش پژوهان نتایج مطلوب تری از برنامه های آموزشی اخذ گردد. عوامل محیطی فضای آموزشی و دقت نظر در اصول طراحی فضا ها از مهمترین عوامل موثر بر تشویق و ایجاد انگیزه در دانش پژوهان و طلاب درجهت انگیزشی و نتیجه گیری مطلوب محسوب می شود. یکی از فاکتور های مهم ارتقا علمی همراه با انگیزه آموزشی در کشورهای پیشرفته ایجاد مراکز آموزشی به عنوان مجموعه های اقامتی آموزشی و تربیتی می باشد که مورد توجه خاص قرار گرفته و نتایج مهم و راهکارهای موثر یادگیری را در بر می گیرد .
ایران اسلامی نیز از دیر باز به منظور پرورش دانش پژوهان و علما از فضاهای اقامتی فرهنگی ، آموزشی به صورت مجموعه هایی به منظور تمرکز بر یادگیری مطلوب استفاده کرده که بهره گیری از فضا و محیط سبز پیرامونی و داخلی عمارتهای آموزشی توانسته بود مکانی مناسب جهت رشد جوانه های علمی ایجاد کند.
شورای عالی حوزه‌های علمیه با کد دستگاه اجرایی ۱۱۴۰۲۰ که متولی سیاست‌گذاری کلیه امور حوزه‌های علمیه در سطح کشور می‌باشد جهت بهره‌گیری حداکثری و هرچه سریع‌تر از فرصت‌های در اختیار طلاب ارجمند و برگزاری دوره‌های آموزشی ( از قبیل طرح ولایت، طرح اندیشه اسلامی، مطالعاتی شهید مطهری و…) و کلاس‌های دروس تکمیلی، ارتقایی و کاربردی و آموزش های کاربردی مقرر نمود که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نسبت به احداث مجتمع های فرهنگی، تربیتی، آموزشی حوزه‌های علمیه (مفتاح) در سراسر کشور اقدام نماید.
مرکز مدیریت نیز در این راستا تهیه طرح و خرید زمین‌ یا تحصیل زمین از منابع طبیعی را در دستور کار خود قرار داد و به عنوان اولین گام در مشهد مقدس با توجه به نزدیکی به حرم مطهر امام رضا (ع) و آب و هوای مناسب و وجود ظرفیت‌های طبیعی و فضای معنوی در تاریخ ۲۴/۶/۱۳۹۶ با تصویب مصوبه شماره ۱۰۸۲، اقدام به خرید زمین مشجر ملکی با مساحت ده و نیم (۵/۱۰) هکتار نمود که با دارا بودن مجوز طرح نهال‌کاری پیرامون آن در منطقه تشدر سفلی در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان طرقبه شاندیز به مقدار ۱۷۷ هکتار ارغوان کاری از امتیازات خوبی بهره مند است. سپس طی قراردادی با مهندسین مشاور نسبت به تهیه نقشه توپوگرافی، جانمایی و لکه گذاری اقدام نمود که منجر به تهیه طرح جامع پروژه مفتاح با ظرفیت نهایی ۱۰.۰۰۰ نفر جهت فعالیتهای فرهنگی، تربیتی آموزش گردید.
بلافاصله پس از خرید زمین مشجر مذکور، فعالیت مهندسی و اجرایی در محل آغاز و با همت و پشتکار مهندسین و دست اندکاران مربوطه، فاز اول پروژه در تیر ماه ۱۳۹۸ با ظرفیت ۴۰۰ نفر فراگیر با امکانات ذیل آماده بهره برداری گردید.

امکانات مجتمع

۱-کانکس بدون خواب .۳۸ عدد با ظرفیت۶۰۰ نفر

۲-کانکس دوخواب ۱۰ عدد باظرفیت ۱۰۰ نفر با امکانات کامل پخت و پز

۳-سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۲۰نفر مجهز به سیستم صوت و تصویر (اتوترکینگ)

۴-حسینیه وسالن چند منظوره با ظرفیت ۳۵۰ نفر با امکانات صوت و تصویر

۵- رستوران مخصوص مهمانان گروهی  با ظرفیت ۲۵۰ نفر

این مجتمع اماده خدمات به تمامی نهاد های حوزوی . سازمان ها و ارگان های همسو می باشد